Alltid oavsett.

En djurgårdsälskande tjej med många ideér, tankar och åsikter.

Boktips

Publicerad 2013-02-05 13:09:18 i Allmänt,

En sak ni alla kanske inte visste om mig är att jag älskar att läsa böcker. Jag är dock ganska kräsen av mig så det blir att jag läser i perioder. Har jag en bok jag fastnat för så läser jag ut den på typ 2 dagar :P Sedan kan det gå några månader innan jag hittar en ny bok jag är intresserad av och börjar läsa (även då på typ 2 dagar om den är spännande..) ;) Så jag tänkte att jag nu ska dela med mig av några böcker och författare jag verkligen gillar!
 
 Julia - Anne Fortier
Ibland vill man bara fly iväg lite från verkligheten i en lätt och spännande bok. Detta är en sån bok!
Julia är en ung kvinna som kan Shakespeares Romeo och Julia i sömnen. Hon äger inga rikedomar och hon är uppväxt hos sin gammelmoster Rose i USA eftersom hennes mor dog när Julia bara var några år gammal. När hennes gammelmoster dör så ärver hon ett brev och en nyckel som får henne att resa till Siena i Italien på jakt efter något hon inte ens vet själv vad det är. Hon får veta familjehemligheter som tyder på att Shakespeares berättelse kanske inte började där alla tror..

Det blir ett farofyllt äventyr med både romantik och spänning. Det är inte riktigt en sån bok jag skulle köpt själv om jag stod och valde mellan några böcker, men denna fick jag i julklapp av min mamma, så jag började läsa den under en lång bussresa. Jag fastnade såklart för den och läste ut den på några dagar. Om man vill komma bort lite från vanliga livet och vara ute på äventyr istället är denna perfekt! Jag har även läst rykten om att den ska komma på film under detta år.. Men det återstår väl att se ;)

7/10 får Julia, i betyg av mig!
 
Mannen som föll i glömska - Mia Ajvide
Jag är ett STORT fan av John Ajvide Lindqvists alla böcker, så jag tänkte istället berätta om hans frus första roman.
"En dag känner Jacks fru Aino inte längre igen honom. Han är bortsuddad ur hennes minne; som om deras liv tillsammans aldrig har ägt rum. När han kommer till sitt jobb är hans kollegor avvisande, och även hans mor stirrar frågande och skrämt på honom. Ingen vet vem han är. Varför är det ingen som kommer ihåg Jack? Hans sökande leder honom till ett kollektiv med "bortglömda" människor i Rinkeby. Kanske finns där ett svar och lösningen på hur han ska få Aino, och sitt liv, tillbaka."

Denna bok fick mig verkligen att tänka på hur mycket alla nära runtomkring en betyder för mig. Vem vore jag utan dom? Ingen. Jag tror bestämt att jag fällde ett antal tårar till denna bok. Precis som John så skriver Mia på ett så vackert, beskrivande sätt. Men denna är lite mindre skräck. Så är du en skräckboksläsare, läs alla Johns böcker!! Men är du lite rädd för att sitta och läsa skräck själv på kvällen, läs denna! Jag tyckte om den mycket. Den är sådär lagom skum, men ändå skulle detta kunna vara på riktigt, fast det skulle ändå aldrig du och jag komma ihåg.. för vi skulle glömma Jack så fort våra blickar på honom blickar mot någonting annat. 

8/10 får Mannen som föll i glömska, i betyg av mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela